woensdag 21 mei 2014

Waarom er collectanten zijn

Ik ben zo'n vervelend type dat dan 's avonds, het liefst terwijl je net lekker aan het eten bent, voor de deur staat met een collectebus. Sommige mensen vragen wel eens waarom ik dat doe. Iets met een druppel op een gloeiende plaat enzo. Ik voel me soms ook wel een beetje een moderne bedelaar. Het idee erachter is dat ik als student weinig geld heb om te geven, dus dan geef ik mijn tijd maar. Met een collecte bind je geen mensen aan je stichting en enthousiasmeren lukt al helemaal niet, maar alle kleine beetjes geld vormen samen een hele hoop. En met een hele hoop geld kan een organisatie een hele hoop doen.

Meestal noem ik alleen de naam en hou ik geen praatje over de stichting waarvoor ik langs kom; er zijn weinig mensen die zin hebben om daar naar te luisteren. Daarbij merk ik dat veel mensen hun keuze om wel of niet te geven al hebben gemaakt wanneer ze mij met m'n collectebus aan zien komen: Ze doen bij voorbaat de deur niet open, of lopen al naar de deur met wat kleingeld. Dat doel doet er niet toe. Maar die enkeling die mijn collectebus nog niet gezien heeft en vol verwachting naar de deur loopt probeer ik uiteraard op het moment supreme nog wel even over te halen: "Goedenavond mevrouw" *Glimlach van oor tot oor.* "Ik kom collecteren voor ZOA vluchtelingenzorg." *Nog steeds glimlach van oor tot oor*

Afgelopen keer trof ik een 'wat norse man'.
"O, en wat is dat dan, ZOA?"
Paniek! Er zijn mensen geïnteresseerd! Er zijn mensen die echt willen weten wat de stichting doet, waar het geld precies heen gaat en wat er dan met hun zuur verdiende geld gaat gebeuren, mensen die bewust geven!
"ZOA is opgericht om de vluchtelingen in Zuid Oost Azië te helpen meneer. Inmiddels zijn er helaas op veel meer gebieden in de wereld vluchtelingen die hulp nodig hebben. Daarom helpt ZOA nu dus vluchtelingen in vijftien verschillende landen."
Zo, als je nu geen geld wilt geven weet ik het ook niet meer. 
"O. En wat gaan ze met mijn geld doen dan?"
Wat ze met uw geld gaan doen? Ja, wat gaan ze ook al weer met uw geld doen?! Wacht, ik heb dat gelezen in de folder en op de website. Ik weet het. 
"ZOA helpt vooral bij onderwijs, water en sanitair en voedselvoorzieningen. Heel belangrijke dingen dus. Door op die gebieden hulp te geven kan er ook hoop worden gegeven en uiteindelijk herstel. Heel belangrijk dus voor de mensen."
"Oké, nou, goed dan..."
Nog steeds een beetje nors draait de meneer, die diep van binnen gewoon een hele lieve man is, zich om om zijn portemonnee te pakken
"...maar ik heb er niks mee hoor, met die vluchtelingen!"
"Maar die vluchtelingen hebben wel wat met u meneer: Ze zijn u enorm dankbaar, echt waar!"

Dus waarom er nog steeds mensen zijn die collecteren? Omdat er nog steeds mensen zijn die geven. Met welke intentie dan ook.

5 opmerkingen:

  1. Mooi stukje! De laatste zin doet me denken aan Filippenzen 1:15-18.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerlijk: door dit artikel ga ik anders (positief) kijken naar collectanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar rebekka! Grappig om te lezen dat ik het net zo ervaar als k langs de deuren ga voor de zoa :)
    maar idd alle kleine beetje worden vanzelf een heleboel waardoor er stukje bij beetje verbetering kan komen en daar doen we het voor!

    BeantwoordenVerwijderen