zaterdag 31 mei 2014

Wereldverbeteraar | 4


Dit is Diana. Ze is 43 jaar, moeder, huisvrouw, echtgenote en vrijwilliger bij het Aaltens Christelijk Ouderenkoor. “Geen toeters en bellen, ze willen ook niet optreden, alleen lekker een uurtje zingen.” Wat Diana dan doet? Koffie schenken, dwarsfluit spelen, financiën, secretaresse zaken… Eigenlijk zorgt ze voor alles wat er nodig is om het ouderenkoor te laten bestaan. Haar functie? Het hele bestuur.

Al vanaf het ontstaan van het koor is ze er bij betrokken. “Vroeger was dit het Hoge Veld (verzorgingstehuis) bewonerskoor. Maar het Hoge Veld verdween dus de mensen moesten stoppen met zingen.” Maar eigenlijk wilden ze niet stoppen. Eén meneer wilde met name graag door gaan en besloot een nieuw koor op te richten. “Hij kende mij al omdat ik dwarsfluit speelde en vroeg of ik wilde helpen omdat ik jonger ben en er anders tegenaan kijk.” Op een gegeven moment is die meneer er toch mee gestopt. “Ik kon die mensen echt niet laten zitten, dat vind ik heel zielig.” Dus zo besloot ze om dan maar alle taken op zich te nemen.


Echte ouderen
Het ouderenkoor is ook echt een ouderenkoor. “De gemiddelde leeftijd weet ik niet, maar er zitten echt hele oude mensen bij. Die zijn krom, oud, slecht te been en al die dingen meer.” Ze komen allemaal op eigen gelegenheid naar de locatie. “Sommigen worden opgehaald door hun buurvrouw die naast ze zit in het koor, anderen komen met de scootmobiel of rollator. Behalve als het sneeuwt, dan komt de helft niet. Met gladdigheid trouwens ook niet.”

Belboom
Omdat ze het hele bestuur is regelt ze dus ook echt alles. Vorige week was de dirigent ziek en is voor het eerst in anderhalf jaar haar belboom in werking gezet. De ouderen moesten elkaar bellen om te laten weten dat het niet door gaat. Diana moest de bovenste mevrouw bellen. “Ik zei nog zo, u moet er wel aan denken dat u de volgende belt. Ja hoor, dat wist ze wel. Vervolgens kwam ik een meneer tegen in het dorp die niet gebeld was. Dus toen heb ik er zelf nog een paar moeten bellen. Dat soort dingen zijn lastig, want sommigen snappen het niet.”

De ouderen vinden het fijn om Diana weer te zien en Diana vind het echt super leuk om te doen. “Ik haal er veel energie en voldoening uit. Het is fijn om die mensen tevreden te zien, dat ze op zo’n hoge leeftijd nog ‘hun ding’ kunnen doen.” Zij zien Diana natuurlijk alleen maar op woensdagavond en hebben geen benul van hoeveel ze eigenlijk voor het koor doet. “Maar dat hoeven ze ook niet te weten, dat is het mooie er van.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten