dinsdag 27 mei 2014

Foto's | Rijke mensen helpen zielige mensen

Als je bekende Nederlander bent kan je maar beter zorgen dat je ambassadeur bent van een stichting. Dat er foto's van jouw op internet staan met arme kinderen, zieke kinderen, collectebussen en logo's van goede doelen. Of beter nog; dat je op een poster van een goede stichting staat.

Het is goed dat deze mensen, die hoogstwaarschijnlijk genoeg geld verdienen, een deel van hun tijd of geld doneren aan een goed doel. Eigenlijk vind ik dat iedereen in Nederland wel een deel van zijn geld, en anders tijd kan geven aan mensen die het veel minder goed hebben dan wij. Maar dat terzijde. 

Waarom zou je als stichting een bekende Nederlander als ambassadeur willen?
Op mij komt het vaak een beetje schijnheilig over; 'kijk ik ben bekend en ik help arme of zielige mensen. Ik geef niet alleen geld maar ik ga er ook naar toe.' Waarbij ik dan meteen weer denk; geef het geld van dat vliegtuig tochtje dan gewoon aan die kinderen en blijf zelf lekker in Nederland zitten.

Aan de andere kant; als wij in Nederland, visueel ingesteld als we zijn, geen beelden hebben van de nood dan is de kans dat we geven ook een stuk kleiner. Dus er zullen mensen moeten afreizen naar de desbetreffende gebieden. En wie kan je dan beter naast die hulpbehoevende mensen op de foto zetten: de 50-jarige medewerker van de afdeling fondsenwerving of de bekende artiest die wekelijks of zelfs dagelijks op tv te zien is? Precies. Bekende Nederlanders zorgen voor naamsbekendheid. 
  • Een BN'er heeft een groep fans achter zich die hij met jouw stichting kan bereiken. 
  • Een BN'er zorgt voor free-publicity
  • Een BN'er zorgt er voor dat je überhaupt media-aandacht krijgt.
  • Een BN'er kan goed omgaan met media.
  • Een BN'er geeft een gezicht aan je stichting.
Je moet natuurlijk wel zorgen dat het niet irritant wordt, dat de BN'er bij je stichting past en oprecht overkomt, maar zo werkt dat bij alle reclames.

Waarom zou je als BN'er ambassadeur van een stichting worden?
Daar kan je natuurlijk heel veel op bedenken: je eigen naamsbekendheid, imago en fijne reisjes kunnen maken. Maar misschien juist ook een positieve intentie: goed gebruik maken van je naamsbekendheid en geld, iets kunnen betekenen voor andere mensen en bewustwording creëren bij je fans.

Dat ik een bekende Nederlander zie haalt mij uiteindelijk niet over om te doneren. En met mij zijn er waarschijnlijk nog veel meer mensen die er zo in staan. Maar de media-aandacht is er en daar gaat het uiteindelijk om, wat de beweegredenen van de BN'er dan ook zijn.

Speciaal voor jullie plaats ik hieronder een greep uit de vele ambassadeurs foto's die het internet rijk is.
foto 1 foto 2 foto 3 foto 4 foto 5 foto 6 foto 7 foto 8 foto 9 foto 10 foto 11 foto 12 foto 13 foto 14 foto 15 foto 16 foto 17 foto 18

Geen opmerkingen:

Een reactie posten