woensdag 11 juni 2014

Een goede daad maakt gelukkig

Vandaag heb ik voor jullie een gastblog van mijn mede-student Marjolein Nollen van www.thehappinessproject.nl 

De mens is altijd op zoek naar het ultieme geluk, maar weet vaak niet goed hoe hij dit kan bereiken. Lachen, goed weer en ijsjes zijn hele vanzelfsprekende dingen waar we happy van worden. Maar wat je ook eens kunt proberen is een goede daad verrichten! Een ander is erbij geholpen, en jij wordt er gelukkiger van.


Voorbeeld: je loopt de trein uit en ziet een oud stel worstelen met de OV-chipkaart. Ze houden de kaart tien centimeter te laag, of bewegen hem heel snel heen en weer: je kent het vast wel. Jij als ervaren treinreiziger weet dat er dan geen ‘bliepje’ klinkt, en je dus ook niet in- of uitgecheckt bent. Wat doe je in zo’n situatie? Je hebt twee opties:
1) Doen alsof je neus bloedt en er geen aandacht aan schenken, onder het motto: niet mijn zaken.
2) Je spreekt de meneer en mevrouw aan en helpt ze een boete voorkomen.

Voor sommige mensen is het heel vanzelfsprekend om in zo’n situatie een helpende hand te bieden. Maar voor heel veel mensen is dat echter niet zo. Mijn tip: probeer toch eens een goede daad te doen. Het is super simpel, je krijgt er waardering voor terug en je gaat jezelf beter voelen.

Of je nu goede daden verricht uit liefde voor de medemens, of omdat je dan aan anderen kunt vertellen dat je een goed mens bent: dat kan me niet schelen. Als jij er gelukkig van wordt en een ander is ermee geholpen, dan is het goed.

Zo maken we met z’n allen de wereld een stukje mooier en gelukkiger!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten